Ref de Pombie via Ref d'Arrémoullit en Ref Respomuso naar Embalse de Campoplano

12 juli 2019 - Les Grens, Frankrijk

De dag begint met afdalen, na het Franse ontbijt met cornflakes dan. Bij een beek hou ik mijn blauwe shirt met zoutstrepen in een snel stromende beek, waardoor het de status 'gewassen' krijgt. Bij de weg die ik moet oversteken worden ezels geladen, voor een wandelend gezin? Het is ineens druk.

Er volgt een klim. Op het eind kan de korte route (exposed volgens het boekje) of een half uur langere. Ik neem de korte en kom een uur later bij lac d'Arremoulit. Hier is het zo rustig. De Fransman (blijkt later Pierre te heten en heeft wat van McCandles uit 'Into the Wild') is er ook, eerder zag/sprak ik hem in Lescun en ref de Pombie. Hij heeft geen geld meer (vergeten te pinnen) wel kilo's eten en een tent. Hiermee zal hij het redden tot Gavarnie. Later schuift een Amerikaans echtpaar (Jerry en Denise) aan, dat ik op de eerste dag en later zag.

Wie durft in het koude water? Eerst Pierre en ik gecontroleerd, later Jerry met een plotselinge duik. Dan wil de vader van een gezin, maar hij doet het pas nadat zijn vrouw is geweest. Dan volgt iemand die een stukje zwemt. "Next lake ...", zeggen Pierre en ik tegen elkaar.

De dag is lang, zeker het laatste stuk naar Respomuso, dat je al lang ziet liggen: een stuwdam die niet kleiner wordt.

Bivouac aan de rand van een meertje. Ik val in slaap, Pierre staat 20 minuten tot over zijn knieën in het koude water, visjes knabbelen aan zijn voeten. De koude doet zijn knie goed.

Pierre is 6 weken alleen op pad, zijn vriendin wil niet mee en hij vermaakt zich prima. Hij maakt films, werkte bij de vliegtuigindustrie en gaat in september als proffeseur aan de slag. Hij merkt dat ik niet door heb dat dat leraar betekent. Hij mag technische lessen geven aan tieners. Hij heeft er veel zin in ze over 5G te vertellen en hoe dat in samenhang met AI grote veranderingen kan geven. 5G is geen vervolg op 3G en 4G, hij stelt daarom de naam SpyG voor. Ik kijk er somber naar, hij niet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade