Haute Route Pyrenees

30 juni 2019 - Amsterdam, Nederland

Morgen reis ik naar Hendaye om overmorgen weer door de Pyreneeën te gaan wandelen. Dit jaar probeer ik de Haute Route Pyrenees te volgen, een route die zo weinig mogelijk afdaalt naar het dal. Af en toe loopt deze route samen met de GR10 (door Frankrijk) en soms met de GR11 (door Spanje), maar vaak tussen deze twee routes in. Hoeveel weken ik ga lopen zal de tijd uitwijzen. Andere verschillen met vorig jaar: er ligt minder sneeuw, het seizoen is iets verder gevorderd, ik loop op lage schoenen (trailrunners).

Het routeboekje maakt onderscheid in verschillende sectoren, het eind van een sector is een plaats met voorzieningen, tussendoor zijn die er soms ook:

Sector 1: van Hendaye naar Lescun in 9 dagen. Het begint in het lager gelegen Baskenland en komt aan het eind van dag 4 in Roncevalles, een plaats op de Camino Francés richting Santiago. Op dag 7 kom je voor het eerst boven de 2000m als je over de Pic d'Orhy gaat.

Sector 2: Van Lescun, via Spanje naar Gavarnie in 7 dagen (dag 10 t/m 16). Van dag 12 kom je in een andere wereld (Pic de Midi d'Ossau (2884m) trekt de aandacht) en t/m dag 16 blijf je hoog in de bergen. Dit deel hebben Jolle en ik vorig jaar overgeslagen vanwege de sneeuw. Op webcams kun je de huidige situatie bekijken, zoals bij Refugio de Respomuso: https://www.alberguesyrefugios.com/webcams. Als alternatief kun je voor deze dagen deels de GR11 volgen, die ook hoog door de bergen blijft lopen.

Sector 3: Van Gavarnie naar Salardú in 9 dagen (dag 17 t/m 25). Aan het eind van dag 7 komt de route bij Refugi de Conangles waar Jolle en ik vorig jaar de GR11 weer oppikten. De hoogste passen van de HRP zijn in dit deel, Col Inférieur de Literole (2983m) en Coll de Mulleres (2924 m). Ook in deze sector kan de GR11 voor een deel een alternatief geven.

Sector 4: Van Salardú naar l'Hospitalet-pres-l'Andorre in 9 dagen (dag 26 t/m 34). Geen voorzieningen onderweg, of je moet even van de route af naar Tavacsan (dag 29) en/of naar El Serrat (dag 32). Dit lijkt de meest afgelegen sector van de HRP. De wandeldagen zijn langer, er zijn minder hutten.

Sector 5: Van l'Hospitalet-pres-l'Andorre naar Banyuls-sur-Mer aan de Middellandse Zee in 10 dagen (dag 35 t/m 44). Op dag 40 kun je over een beroemde berg: Pic du Canigou, zicht daarop met de webcam van Refuge des Cortalets: http://app1.webcam-hd.com/les-cortalets/refuge-des-cortalets

1. Dirk Jan:
    30 juni 2019
    Succes, ik volg je op de voet.
  2. Fenna:
    30 juni 2019